از قدیم مرسوم بوده که میگویند «در هر معامله ای، جنس را باید خوب بررسی کنی تا با مشخصاتی که به فروشنده سفارش دادهای کاملاً منطبق باشد». با این حال، خیلی از مواقع ممکن است این توصیه حکیمانه را زیرپا بگذاریم و اشتیاق خرید، ما را به تعجیل در تحویل گرفتن آن کالا وادار کند. یکی از این مواقع هنگام تحویل گرفتن خودرو از نمایندگیها است. آن هم در شرایطی که به دلیل نوع خرید یا احیاناً پس و پیش شدن موعد تحویل، هر چه سریع تر میخواهیم این قسمت آخر هم هر چه زودتر تمام شود.
این جاست که ممکن است هر نوشتهای از جمله فرم تحویل را که جلویمان میگذارند، بدون بررسی امضا کنیم. با این حال، باید گفت که هم قانون و هم کارشناسان بر بازدید کامل خودرو هنگام تحویل تاکید دارند تا بی جهت وارد فرایند استفاده از ضمانت نامه در صورت وجود نقص در خودرو نشویم. این که هنگام تحویل گرفتن خودرو به چه نکاتی توجه کنیم، موضوع گزارش امروز است که در قالب چند گام آن را بررسی میکنیم. قبل از آن، نگاهی به قانون خواهیم داشت تا حق قانونی خریدار خودرو هنگام تحویل، روشن تر شود.
آیین نامه اجرایی قانون حقوق مصرف کنندگان خودرو که فروردین سال قبل به تصویب رسیده، تکالیف عرضه کننده را هنگام تحویل خودرو به خریدار مشخص کرده است.
این آیین نامه در ماده 9 خود، تصریح میکند: «عرضه کننده موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از اطمینان یافتن از بی عیب بودن، خودرو را تحویل دهد. در صورت وجود عیب احتمالی نیز، عرضه کننده موظف است عیب مربوط را مطابق زمان استاندارد تعمیرات، رفع کند. مشروط بر این که رفع عیب، موجب کاهش ارزش خودرو نشود. در غیر این صورت عرضه کننده موظف است برای تعویض خودرو و یا کسب رضایت کتبی مصرف کننده اقدام کند.»
در آیین نامه یادشده ذکر شده است که علاوه بر تحویل خودرو، خودروساز مکلف است سند فروش، صورت حساب فروش همراه با درج تفکیکی اقلام تشکیل دهنده بهای خودرو شامل بهای خالص، شماره گذاری، بیمه، عوارض، مالیات و سایر موارد مربوط، برگههای ضمانت، کتابچه راهنمای مصرف کننده حداقل به زبان فارسی و تجهیزات اضافی را در زمان تحویل به مصرف کننده ارائه دهد.
همان طور که دیدیم، قانون بر حق شمای خریدار برای بررسی خودرویی که میخواهید تحویل بگیرید تاکید کرده است. بنابراین در این موقع، اصلاً هول نشوید و عجله نکنید و موارد را طبق گامهای زیر یکی یکی بررسی کنید. البته بهتر است همان طور که اشاره خواهد شد، هنگام تحویل خودرو، یک نفر دیگر هم همراه شما باشد.
در صورتی که نمایندگی با شما تماس گرفته و گفته است که برای تحویل گرفتن خودرو مراجعه کنید، عجله نکنید و این کار را به اولین زمانی که وقت مناسبی بتوانید برای آن بگذارید، موکول کنید. کارشناسان توصیه میکنند که بهتر است این زمان، هنگام غروب آفتاب نباشد، چرا که در این مواقع، عیوب احتمالی بدنه و رنگ خودرو، کمتر به چشم میآید.
اولین مرحله برای تحویل گرفتن خودرو، بررسی بدنه و رنگ است. هر چند امروزه، احتمال بروز اشتباه و یا تخلف در به کارگیری اجزای بدنه مستعمل یا مرجوعی به حداقل رسیده است اما اصلاً ضرر ندارد که این احتمال را در نظر داشته باشید. برای این کار در زاویههای مختلف، بدنه خودرو، خطوط و طراحیهای بدنه (از این نظر که ناهماهنگی غیر معمول نداشته باشند)، خط، خش و یا اثر ضربههای احتمالی به بدنه خودرو و همچنین رنگ بدنه را در نظر داشته باشید.
همچنین میتوانید در کنار انتهای خودرو، نشسته و از فاصله نزدیک به بدنه خودرو، موارد یادشده را بررسی کنید. در مورد درها، نشانههایی از قبیل وجود هالهای از رنگ روی شیشهها میتواند دلیل بر رنگ شدگی دوباره باشد. همچنین از بخشهای فلزی سپر و گلگیر غفلت نکنید. در صورتی که نشانههایی از رنگ زدگی در آنها دیدید، این موضوع نیز میتواند یکی از نقصهای خودرو محسوب شود.
بعد از بررسی ظاهر، عملکرد اجزای متحرک بدنه را بررسی کنید. هریک را باز کنید و ببندید و روان بودن آنها را مد نظر بگیرید. این که این اجزا هنگام بسته شدن، به خوبی در سرجای خود قرار بگیرند اهمیت دارد. مثلاً این که فاصلهها و درزها، تراز باشند. به صدای بسته شدن هم دقت کنید. چرا که ممکن است مشکلی داشته باشد که بعداً خود را نشان دهد. بازدید تایرها هم اهمیت دارد. علاوه بر ظاهر نو، این که مارک یکسانی داشته باشد نیز مهم است.
پس از بدنه، نوبت به داخل خودرو میرسد. اگر چه جزئیات تجهیزات داخلی، بیشتر است، با این حال میتوانید آن مواردی که مهم تر است را در اولویت بگذارید. عملکرد مناسب بالابرهای برقی یا دستی شیشه، یکی از موارد مهم است. دقت کنید که شیشهها در محدوده خود، کاملاً و بدون مشکل بالا و پایین بروند.
قدم بعدی مربوط به عملکرد صحیح کیلومترها و آمپرهاست. صحت عملکرد نشانگرهای دور موتور و بنزین را بررسی کنید. کمربند را باز کنید و ببندید و ترمزدستی را کشیده و بخوابانید تا از صحت چراغهای آنها مطمئن شوید. بررسی صندلی و اهرمهای آن هم یادتان نرود.
یکی دیگر از اجزای مهم داخلی، کولر و یا بخاری است. آنها را روشن کنید و به ویژه دورهای متفاوت فن را امتحان کنید. درباره کیلومتر خودرو هم حواستان باشد که طبق قانون، به خودرویی نو گفته میشود که به هنگام تحویل به مصرف کننده، بیش از 99 کیلومتر، مسافت طی نکرده باشد.
این که گفتیم یک نفر همراه تان باشد برای این موقع است. از همراه تان کمک بگیرید و عملکرد لامپهای ماشین را بررسی کنید. چراغهای بالا و پایین و روشنایی و نور کافی آنها را هم در نظر داشته باشید. راهنماهای عقب و بغل، لامپهای روشن کننده محدوده پلاک و چراغ دنده عقب هم همین طور. البته طبیعی است تنها موردی که بررسی آن در روز مشکل است، همین لامپها و محدوده انتشار نور آنها ست. علاوه بر روشنایی خارج، روشنایی داخل خودرو هم مهم است.
اگر چه بررسی دقیق موتور، کار افراد متخصص است، اما شما به عنوان خریدار، میتوانید در حد یک کاربر، این قسمت را هم بررسی کنید. برای همین چه در حالت روشن و چه در حالت خاموش کاپوت را بالا بزنید و به خوبی عملکرد قسمتهای مختلف را زیر نظر بگیرید. همچنین دقت کنید که در هیچ جای موتور، لکههای روغن نباشد. از جفت و جور بودن درهای رادیاتور، باکس آب پاش، روغن ترمز، روغن موتور و... مطمئن شوید.
همین طور سطح انواع روغنها در موتور را بررسی کنید که به میزان استاندارد پر باشند. از طرف دیگر، هنگام روشن بودن موتور به صدای خودرو گوش کنید تا اگر ایراد و صدای نامعمولی بدهد، متوجه شوید. صداهای نامعمول را به ویژه وقتی کولر روشن بوده و موتور تحت فشار بیشتری است، میتوانید به مدت کوتاهی بررسی کنید.
خودروسازان، عموماً تجهیزات اضافی همچون جک، زاپاس، کلید زاپاس، جعبههای ابزار، مثلث خطر و آچار چرخ را همراه خودرو به مشتریان تحویل میدهند. لذا در حالی که آنها را تحویل میگیرید، از سالم بودن و صحت عملکرد هر کدام هم مطمئن شوید. همچنین ممکن است کارخانه، تجهیزات بیشتری را تضمین کرده باشد که باید این موارد را هم خودتان متناسب با مدل خودرو بررسی کنید.
در صورتی که عیب و نقصی را در خودرو تشخیص دادید، در مرحله اول باید به نمایندگی اعلام کنید. در صورت بروز اختلاف، قانون، رسیدگی به این موضوع را بر عهده سازمان صنعت استانها و زیر مجموعه آن یعنی سازمان حمایت گذاشته است. در غیر این صورت، موضوع را میتوان از طریق هیئت حل اختلاف که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها ست، پیگیری کرد.
این هیئت متشکل از نماینده عرضه کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگ و کارشناس نیروی انتظامی است که به ریاست کارشناس رسمی دادگستری است. ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در این هیئت رایگان است اما حق الزحمه کارشناس رسمی دادگستری در این هیئت، باید ظرف پنج روز توسط شاکی پرداخت شود. در صورت اعتراض هر یک از دو طرف به رأی صادره، موضوع در دادگاه قابل پیگیری خواهد بود. طبق قانون، دادگاه نیز باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف 2 ماه رای خود را صادر کند.
کوییک واژه ای است که شرکت سایپا آن را از یک طایفه کُرد گرفته و خودروی خود را به این اسم نامگذاری کرده است. البته موارد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد این واژه در مناطق دیگر کشورمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
این محصول جذاب در اواخر سال ۹۵ رونمایی شد و پا به میدان رقابت با دیگر خودروهای ایرانی گذاشت. به ادعای کارشناسان کوییک از پرآپشنترین خودروهای ایرانی است. این خودرو در مقایسه با تیبا هاچ بک از ارتفاع بیشتر، زه پلاستیکی گلگیرها، باربند مخصوص بهره می برد.
با این که با بخشی از مزایا و معایب کوییک آشنا شدید، اما این خودرو علاوه بر این خصوصیات دیگری را نیز شامل می شود که در ادامه با آنها آشنا می شوید.
داشتن خودرو کوییک می تواند نیازهای شما را تا حدودی برطرف کند و شما را با امنیت بالا به مقصد برساند. مزایا و معایب کوییک در مقایسه با دیگر خودروهای سایپا بیشمار است، البته در کنار مزیت می توان معایبی را نیز برای آن در نظر گرفت که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.
اگر به دنبال یک خودرو ارزان قیمت، جادار با امنیت بالا داخلی هستید، کوییک می تواند بهترین و ایده آل ترین گزینه برای شما باشد. طراحی این خودر بی نظیر است و در کنار امنیت زیبایی جالب توجهی نیز دارد.
حال که با مزایا و معایب کوییک اتومات آشنا شدید، بهتر است به صورت تخصصی با معایبی که برای این خودرو مطرح می شود نیز آشنا شوید تا مزیت ها و معایب آن را در کنار هم قرار دهید و با هم مقایسه کنید تا تصمیم مناسبی برای خرید و یا عدم خرید آن بگیرید.
گروه صنعتی سایپا با رونمایی این خودرو در سال ۹۵ در سه تیپ مختلف، که هر کدام از آنها ایرادات مدل قبلی را به نوعی برطرف می کردند و آپشن هایی را نیز به خود اضافه می کردند، توانسته به نوعی با خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۵، وارد رقابت شود. البته تیپ های مختلف هر کدام در کنار مزیت هایی که دارند، معایبی را نیز شامل می شوند.
از مهمترین مزایا و معایب کوییک اتومات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مزایا و معایب کوییک و طراحی جدید و به روز آن باعث شده تا خریداران زیادی به این خودرو علاقه مند شوند. در حال حاضر این خودرو در سه تیپ جدا طراحی و تولید می شود:
این سه محصول سایپا از لحاظ فنی با یکدیگر تفاوتی نداشته و مهمترین تفاوت آنها مربوط به سطح امکانات و نیز گیربکس اتوماتیک یا دستی آنها است. بیشترین سوالی که خریداران محصولات سایپا از ما می پرسند این است که چرا کوییک بخریم؟
برای پاسخ به این سوال می توان گفت که خودروی کوییک در رنج قیمتی خود، بهترین، مناسب ترین، مقاوم ترین و پرآپشنترین خودروی ایرانی است، به همین دلیل در کنار مزایا و معایب کوییک می توان آن را مناسب برای سفرهای درون شهر و برون شهری در مسافت های کوتاه دانست.
علاوه بر ویژگی های فنی مناسب، داشتن تعهد و پشتیبانی از نمایندگی های مورد حمایت سازنده به این معنی است که هر اتفاقی برای اتومبیل شما بیفتد، تحت پوشش خواهید بود. از بروزرسانی های نرم افزار، فراخوان، سرویس، نگهداری شرت سازنده نیز بهره مند خواهید شد.
تا آنجا که ضمانت نامه وجود دارد، اتومبیل جدید شما برای یک دوره زمانی مشخص یا مسافت پیموده شده در برابر هرگونه نقص از سوی شرکت سازنده پوشش داده می شود. این موضوع به این معنی است که اگر به صورت تصادفی اتفاقی برای خودروی شما بیفتد می توانید از حمایت های شرکت سایپا استفاده کنید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که به فواصل زمانی برنامه ریزی شده خدمات پایبند باشید تا ضمانت شما حفظ شود.
کوییک بخریم یا تیبا 2، هر دو خودرو بر روی پلتفرم X200 ساخته شده اند و تفاوت چندانی از این نظر با یکدیگر ندارند، اما مهمترین تفاوت این دو خودرو شکل ظاهری و امکانات آنها است که کلی از این نظر با یکدیگر متفاوت هستند.
کوییک اولین خودروی ایرانی است که به گیربکس اتوماتیک مجهز شده و از این نظر از تیبا 2 برتری دارد. همچنین می توانی کوییک را یک هاچ بک بسیار مناسب و کوچک شهری دانست عملکرد خوبی در داخل شهر و جاده های بیرون از شهر دارد.
البته با مقایسه مزایا و معایب کوییک و نیز مزایا و معایب تیبا 2 می توان به برتری هر یک از این دو خودرو دست یافت، اما این کار نیاز به تخصص و دانش دارد و بهتر است از یک متخصص معتبر در این زمینه مشورت بگیرید تا شما را راهنمایی کند.
اگر علاقه مند به تیبا 2 هستید باید بدانید که در برخی از موارد نسبت به کوییک برتری خوبی دارد به عنوان مثال،
تیبا 2 از مصرف سوخت پایین و نیز استهلاک کم نسبت به کوییک برخوردار است، علاوه بر این نسبت به کوییک سواری نرم و قیمت مناسبی دارد و در مقایسه با مزایا و معایب کوییک می توان گفت خودروی مناسبی است.
با بررسی مزایا و معایب کوییک و ساینا می توان به این نتیجه رسید که هر دو خودرو برای کارهای خاصی مناسب هستند به عنوان مثال خودروی ساینا به لحاظ قیمت و امکاناتی که دارد از خودروی کوییک برتری دارد، اما کوییک نیز از نظر ارتفاع برتری خاصی به ساینا دارد.
ظاهر کوییک نسبتا جذابتر از خودروی ساینا است، کوییک از طراحی به روز و زیبایی برخوردار است و بیشتر قشر جوان علاقه مند به این خودرو هستند. دریچه هواکش روی سپر از زیبای خاصی برخوردار است، شکل و طرح آن به صورت ششضلعی لبهدار است که یادآور خودروهای اسپرت می باشد.
کوییک بخریم یا ساینا، شاید سوال شما نیز باشد، با این که گفته شد از نظر شکل ظاهری کوییک برتری خوبی به ساینا دارد، اما خودروی ساینا نیز عملکرد فنی بهتری دارد به عنوان مثال، هر دو خودرو از یک پیشرانه m15 بهره می برند. هر دو خودرو از نظر حجم موتور، حداکثر قدرت، حداکثر گشتاور، گیربکس، ظرفیت باک سوخت در یک رده هستند. با مقایسه مزایا و معایب کوییک و ساینا می توان انتخاب مناسبی داشت، پس به این موضوع توجه کنید.
تنها تفاوت فنی ساینا با کوییک در حداکثر سرعت، شتاب 0 تا 100 و مصرف سوخت است.
ساینا | کوییک | عنوان |
175km/h | 160 km/h | حداکثر سرعت |
8/12 ثانیه | 13 ثانیه | شتاب 0 تا 100 |
7.02 | 7.14 | مصرف سوخت |
برای خرید بهتر است به مزایا و معایب کوییک و ساینا توجه کنید و ویژگی های هر دو را به دقت بررسی کنید، و متناسب با نیاز و بودجه خوب آنها را انتخاب کنید، اگر تخصص لازم در این زمینه را ندارید بهتر است با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید.