مجله خبری فرامگ
مجله خبری فرامگ

مجله خبری فرامگ

سوزن انژکتور، قطعه ای کوچک اما بسیار مهم در خودرو


همانطور که می دانید برای به وجود آمدن احتراق مناسب (در محفظه احتراق) به هوا، بنزین و جرقه نیاز است. اولین اصل حرکت در خودروهایی با موتور احتراق داخلی، تامین سوخت و سوخت رسانی به واحد تولید انرژی یا همان موتور خودرو است. بنزین به عنوان سوخت محرک خودرو باید در ابتدا توسط پمپ بنزین به سمت موتور هدایت شود و در آنجا ضمن مخلوط شدن با هوا به داخل محفظه سیلندر وارد شده تا با جرقه زنی شمع عمل احتراق صورت گیرد. سوزن انژکتور در قسمت ورودی سیلندر خودرو قرار داشته و پاشش سوخت در داخل محفظه احتراق را به عهده دارد. این قطعه وظیفه دارد تا ابتدا سوخت را به صورت قطرات ریز (پودری) درآورده و سپس آن را در داخل سیلندر بپاشد. هر چقدر ذرات سوخت ریزتر باشند، ترکیب آن‌ها با هوا بهتر صورت گرفته و در نتیجه احتراق کامل‌تر شده و موتور خودرو بهتر کار می‌کند.

انژکتور یک قطعه الکترونیکی مکانیکی است که میزان و شدت پاشش سوخت به درون سیلندر را مدیریت و تنظیم می کند. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد. یعنی هرچقدر عملکرد انژکتور بهتر باشد، عملکرد موتور نیز بهتر است و برعکس، وجود هر گونه خطا یا ایرادی در آن می تواند منجر به ایجاد مشکل در کارکرد خودرو شود. انژکتور به کامپیوتر خودرو متصل است و براساس دستورات صادره از آن عمل می­کند. کامپیوتر خودرو با در نظر گرفتن داده های ورودی از بخش های مختلف خودرو، فرمان چگونگی عملکرد را به انژکتور خودرو ارسال و آن را کنترل می کند. افزایش بیش از حد نرمال میزان پاشش سوخت توسط انژکتور باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش آن باعث کم آوردن و ریپ زدن خودرو می شود.

 

مشکلات ناشی از کارکرد نادرست سوزن انژکتور

اگر این قطعه کوچک به درستی کار نکند، مثلاً اگر به طور کامل گیر کند و یا میزان کمی از سوخت را پاشش کند، قدرت خودرو افت کرده و حتی ممکن است خودرو روشن نشود.

اگر انژکتور به خوبی کار نکند، سوخت به خوبی پودر و در محفظه احتراق پخش نشده و در نتیجه به صورت ناقص می­سوزد. این اتفاق باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش میزان آلاینده­های خارج شده از اگزوز می­شود.

کاهش شتاب خودرو نیز یکی از مشکلاتی است که می­تواند از نارسایی یک یا چند سوزن انژکتور نشات بگیرد.

علائم خرابی انژکتور

انسداد و ناکارایی سوزن انژکتور باعث تغییر سطح سوخت رسانی می­شود. در نتیجه موتور بجای نرم و روتین کار کردن دچار لرزش می‌شود.

اگر سوزن انژکتورهای خودرو شما دچار آسیب دیدگی شده باشند، زمانی که پدال گاز خودرو را فشار می­دهید، خودرو شتاب و عملکرد مناسبی از خود نشان نمی­دهد و حتی ممکن است ریپ بزند.

در برخی مواقع وجود ایراد در سیستم سوزن انژکتورها، می­تواند منجر به لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا یا حتی دور موتورهای پایین شود.

کارکرد سوزن انژکتور رابطه مستقیمی با مصرف سوخت و میزان تولید آلاینده­ها دارد. در نتیجه اگر مصرف بنزین خودرویتان افزایش پیدا کرده است این احتمال وجود دارد که سوزن انژکتورهای خودرویتان دچار مشکل شده باشند.

 

عوامل موثر بر خرابی سوزن انژکتور

از آن جایی که سوزن انژکتور یک قطعه مصرفی می­باشد، طبیعی است که پس از مدتی دچار مشکل شود. عمر مفید آن تحت تاثیر عوامل مختلفی چون کیفیت سوخت، میزان کارکرد خودرو، استفاده خودرو در شهر و یا جاده، نحوه رانندگی و ... قرار دارد.

یکی از مهم­ترین مشکلاتی که برای سوزن انژکتورها به وجود می­آید گرفتگی آن­ها است. این گرفتگی عموما به علت ذراتی که در سیستم سوخت رسانی خودرو وجود دارند ایجاد می­شود. در نتیجه استفاده از سوخت­های بی­کیفیت که رسوبات بیشتری دارند، احتمال آسیب دیدگی سوزن انژکتورها را بالا می­برد. در کشور ما ناخالصی­های فیزیکی زیادی در بنزین­ها وجود دارد. این ناخالصی‌ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور می‌کنند و به انژکتور می‌رسند. در نتیجه در ایران، انژکتور یک قطعه حساس محسوب می­شود.

روشن و خاموش کردن مکرر موتور نیز از عواملی است که باعث افزایش احتمال گرفتگی انژکتورها می‌شود. این یکی از اتفاق­های غیرقابل‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری است.

رفع خرابی انژکتور

انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند. بنابراین اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید و اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید.

سوزن انژکتورها از مهم­ترین و حساس­ترین قطعات موتور خودرو هستند بنابراین باید هر 20-10 هزار کیلومتر سرویس شوند.

اگر با هر یک از علائم خرابی سوزن انژکتور مواجه شدید، توصیه می‌کنیم از مواد خاص تمیزکننده انژکتور استفاده کنید. به طور کلی برای رفع مشکل سوزن در سیستم‌های انژکتوری به صورت اصولی، بهتر است به صورت دوره‌ای به سرویس انژکتور و شستشوی آن با استفاده از انژکتور‌شورها (افزودنی‌های مایع و کیت تمیزکننده دستی) اقدام کرد یا در صورت معیوب بودن قطعه، پس از خرید سوزن انژکتور جدید تعویض شوند. پس اگر با مشکلات مربوط با سوزن سیستم انژکتور و پاشش سوخت خودرو مواجه شدید، توصیه می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه تخصصی خودرو مراجعه کنید.

خرید آنلاین سنسور اکسیژن خودرو

ایجاد احتراق در موتور خودرو به بنزین، اکسیژن و جرقه اولیه نیازمند است. این که اکسیژن و سوخت با چه نسبتی به محفظه احتراق وارد می­شوند، امری بسیار حائز اهمیت است. اگر سطح اکسیژن پایین باشد ترکیبی غنی ایجاد شده و پس از احتراق مقدار زیادی سوخت در سیستم باقی می­ماند و اگر میزان اکسیژن بالا باشد، ترکیبی با نسبت پایین از سوخت به وجود آمده و سیستم با سوخت ناکافی مواجه می­شود. در خودرو، این نسبت توسط قطعه­ای به نام سنسور اکسیژن کنترل و مدیریت می شود. کامپیوتر خودرو با بررسی پارامترهایی مثل شرایط آب و هوایی، دمای موتور، فشار فشارسنج، ارتفاع و ... نسبتی که باید براساس آن اکسیژن و سوخت با هم ترکیب شوند را مشخص کرده و دستور آن را به قطعات مختلف ارسال می­کند.

سنسور اکسیژن نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی با هدف جلوگیری از ایجاد آلودگی توسط شرکت رابرت بوش ساخته شد. امروزه مهم­ترین هدف به کارگیری سنسور اکسیژن در خودروها این است که موتور، در بهینه­ترین و اقتصادی­ترین حالت کار کند. از سنسور اکسیژن برای اندازه­گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز استفاده می­شود این سنسور میزان اکسیژنی که سوخته نشده است را محاسبه کرده و براساس آن یک ولتاژ تولید می­کند. کامپیوتر خودرو با توجه به این ولتاژ می­تواند وضعیت احتراق سوخت در خودرو را تحلیل کرده و میزان ایده­آل غلظت سوخت را تعیین کند. سنسور اکسیژن وظیفه دارد تا این نسبت را مرتبا رصد کند تا در صورت وجود اختلال، سریعا آن را به کامپیوتر اطلاع دهد.

 

نشانه­های خرابی سنسور اکسیژن

 

افزایش مصرف سوخت

خرابی سنسور اکسیژن­ها یکی از دلایلی است که می­تواند باعث افزایش غیرعادی مصرف سوخت شود. از آن جایی  که در صورت خراب بودن سنسور اکسیژن، کامپیوتر نمی­تواند مقدار مناسب سوخت برای عملیات احتراق را تعیین کند، مقدار بیشتری سوخت به محفظه احتراق ارسال کرده و باعث افزایش مصرف سوخت نسبت به قبل می­شود.

تغییر رنگ و بوی دود خارج شده از اگزوز

دود خارج شده از اگزوز در حالت عادی باید بی­رنگ باشد. تغییر در رنگ و بوی دود خارج شده از اگزوز می­تواند نشان دهنده خرابی سنسور اکسیژن باشد.

روشن شدن چراغ چک

به طور معمول عملکرد ناقص و یا خراب شدن سنسور اکسیژن باعث روشن شدن چراغ چک می­شود. اما در بعضی مواقع با اینکه سنسور اکسیژن خراب شده است اما چراغ چک روشن نمی­شود. علت این اتفاق این است که با وجود خراب بودن سنسور اکسیژن، ولتاژ ارسالی به کامپیوتر خودرو در محدوه مجاز قرار دارد. بنابراین باید همواره به سایر علایم توجه کرد و در صورت مشاهده آن­ها سنسور اکسیژن را مورد بررسی قرار داد.

ریپ زدن خودرو

خرابی سنسور اکسیژن باعث اختلال در سیستم سوخت رسانی خودرو می­شود. در نتیجه خودرو ریپ می­زند و در سربالایی توان کافی ندارد

افزایش میزان آلایندگی

همان طور که گفته شد سنسور اکسیژن اولین بار با هدف کنترل آلاینده­ها تولید شد. در حال حاضر نیز یکی از مهم­ترین نتایج استفاده از سنسور اکسیژن کاهش آلایندگی است که در معاینه فنی خودرو به آن توجه بسیار زیادی می­شود. در نتیجه در صورتی که مشخص شود آلاینده­های تولید شده توسط خودرویی بیش از حد مجاز است باید حتما سنسور اکسیژن آن مورد بررسی قرار گیرد.

کندی خودرو در زمان شتاب گیری

در صورت عملکرد ناقص سنسور اکسیژن کامپیوتر خودرو نمی­تواند میزان سوخت مورد نیاز را در هنگام شتاب گیری را مشخص و تنظیم کند. در نتیجه با اینکه راننده پدال خودرو را فشار می­دهد اما خودرو شتاب لازم را نمی­گیرد.

اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن می­تواند با علائم دیگری چون خام سوزی سوخت، نوسان دور موتور خودرو در حالت ایستا و تمایل به خاموش شدن در زمان ترمز گیری نیز همراه باشد. درست است که علایم گفته شده می­تواند در تشخیص خرابی سنسور اکسیژن موثر باشند اما سرویس خودرو در فواصل مشخص و استاندارد بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از سلامت سنسور اکسیژن است. به طور میانگین بهتر است هر ۱۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض سنسور اکسیژن کرد.

 

دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن

کاهش راندمان سنسور اکسیژن بر اثر گذشت زمان

سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی محسوب می شود. یعنی با گذشت زمان میزان کارآیی و راندمان آن کاهش می یابد. یکی از دلایل کاهش راندمان این قطعه، کاهش ولتاژ خروجی براثر نشستن جرم، ذرات و گل و لای روی آن است.

کیفیت سوخت

از آن جایی که سنسور اکسیژن رابطه مستقیمی با سوخت دارد، پایین بودن کیفیت سوخت می­تواند آن را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش عمر مفید آن شود.

ضربه شدید

از آن جایی که این قطعه ضربه گیر نیست، اگر ضربه شدیدی به آن وارد شود دچار آسیب دیدگی می­شود. بنابراین بهتر است سلامت سنسور اکسیژن پس از تصادفات مورد بررسی قرار گیرد.

خراب شدن شمع‌ها

در صورتی که شمع­ها معیوب باشند احتراق یه صورت ناقص اتفاق افتاده و دود تولید می­شود. این دود منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن می­شود.

 همان طور که گفته شد سنسور اکسیژن یکی از قطعات بسیار مهم در خودرو است. در صورتی که این سنسور عملکرد مناسبی نداشته باشد علاوه بر ایجاد هزینه­های مادی، تاثیر منفی زیادی نیز بر محیط زیست خواهد داشت. در نتیجه باید همواره از سنسور اکسیژن­هایی استفاده کرد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

در صورت نیاز برای تامین این قطعه میتوانید به صفحه خرید سنسور اکسیژن خودروهای متفاوت مراجعه کنید. 

دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید اینترنتی در سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید


افرادی که تجربه خرید قطعات یدکی خودرو را دارند همواره این تجربه را همراه با مشکلات بسیار زیادی توصیف می کنند.

تسهیل فرایند خرید قطعات خودرو

آیا تا به حال درگیر خرید قطعات یدکی خودرو شده­اید؟ اکثر افرادی که این تجربه را دارند از پیچیدگی آن شکایت می­کنند. خرید قطعه با قیمت­های بالاتر از قیمت واقعی، خرید قطعه غیراصل، عدم ضمانت سلامت قطعه توسط فروشنده، گستردگی برندهای ارائه دهنده قطعات یدکی و ده­ها مشکل دیگر، خرید قطعات یدکی را برای مصرف کننده سخت کرده است.

با مشاهده و آگاهی از این مشکلات به واسطه سال­ها حضور در بازار فروش قطعات خودرو، بر آن شدیم تا با ایجاد روشی نوین در خرید قطعات یدکی خودرو این مشکلات را به حداقل برسانیم. لذا سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید با بررسی مهم­ترین نیازهای مشتریان، امکانات متعددی را درجهت ساده سازی فرایند خرید ایجاد کرده است.


حذف معایب خرید به روش اینترنتی

آیا برایتان پیش آمده است که در خرید اینترنتی کالای مورد نظرتان ناموفق باشید؟

آیا تا به حال پیش آمده که خریدتان به موقع به دستتان نرسد؟

هزینه ارسالی که فروشندگان اینترنتی دریافت می­کنند چقدر با هزینه واقعی ارسال مطابقت دارد؟

با وجود این که در سال­های اخیر خرید به صورت اینترنتی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است اما علل مختلفی مثل نبود فروشگاه­های اینترنتی مورد اعتماد، حساس بودن کالای مورد نظر، طولانی بودن زمان ارسال، پشتیبانی ضعیف بسیاری از سایت­ها و ... باعث شده است تا مصرف کنندگان مجبور شوند در بسیاری از مواقع به صورت حضوری به خرید کالای مورد نظرشان اقدام کنند.

از طرفی پیچیدگی­های زندگی مدرن مانند نداشتن وقت آزاد، دور بودن محل زندگی از بازارها و فروشگاه­ها و ... خرید به روش سنتی را روز به روز سخت­تر کرده و افراد کم­کم مجبور به جایگزین کردن روش اینترنتی می­شوند. طی دو سال اخیر نیز شیوع ویروس کرونا و به تبع آن تعطیلی مغازه­ها و مخاطرات ناشی از خروج از خانه به این اتفاق دامن زده است.

از طرف دیگر خرید کالاهایی مانند قطعات خودرو به علت متنوع بودن مدل­ها و برندها و تفاوت در کیفیت هر کدام از آن­ها از حساسیت زیادی برخوردار بوده و به علت تخصصی بودن اطلاعات مربوط به این کالاها عموم افراد به تنهایی از توانایی کافی برای انتخاب و خرید قطعه مورد نیازشان برخوردار نیستند. در نتیجه خرید قطعات خودرو به روش اینترنتی، سخت به نظر می­رسد.

به منظور حل این مشکل سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید دست به طراحی سیستمی ویژه زده است که این مشکلات را به حداقل رسانده و پاسخگوی تمامی نیازهای مشتریان باشد. در زیر به اختصار به برخی از ویژگی­های این سامانه پرداخته­  شده است:

-ارائه مشاوره تخصصی تلفنی رایگان پیش از خرید

-پشتیبانی قبل، بعد و حین فرآیند خرید

-تحت ضمانت قرار دادن بخش عظیمی از کالاها

-ارائه اطلاعات کامل و تخصصی از قطعات در صفحه مربوط به هر محصول

-ارائه فیلم چرخان و عکس محصولات از تمام جهات

-فراهم کردن امکان پرداخت درب منزل (این امکان فعلا فقط برای همشهریان تهرانی فراهم است)

-امکان ارسال فوری (زیر دو ساعت) در تهران

-امکان بررسی حضوری قطعات در دفتر فرانید پیش از خرید

-ارائه قیمت­های رقابتی

-امکان پرداخت توسط دستگاه پوز و دریافت حضوری قطعه در دفتر فرانید

-امکان ارسال از طریق پست، پیک، تیپاکس و ...

به زبانی دیگر سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید امکانی را فراهم کرده است که از طریق آن مشتریان می­توانند با استفاده از اطلاعاتی که از طریق مشاوران تلفنی فرانید دریافت می­کنند، از داخل منزل و یا محل کارشان کالای مورد نظر را با نازل­ترین قیمت سفارش داده و در کوتاه­ترین زمان در همان محل دریافت کنند. در نتیجه در کنار صرفه جویی در وقت و هزینه، در نهایت مشتری کالایی را دریافت می­کند که بیشترین انطباق را با نیازهایش دارد.

مشاورین فرانید به علت سال­ها تجربه و حضور در مهم­ترین بازارها و مراکز پخش قطعات خودرو، توانایی ارائه اطلاعات مفید و کارآمد به مشتریان را دارند. مشاوران فرانید با بررسی دقیق و تخصصی نیاز مشتریان و معرفی کامل کالاهای موجود در بازار مشتریان را در انتخاب مناسب­ترین کالا یاری می­کنند.

افراد می­توانند با خرید از سامانه فروش عمده قطعات خودرو فرانید کالای مورد نظرشان را در سریع­ترین زمان ممکن درب منزلشان تحویل بگیرند. همچنین خریداران می­توانند از طریق تیم پشتیبانی فرانید جزئیات شیوه ارسال(شرکت ارسال کننده، شرکت باربری ارسال کننده و...) را انتخاب کنند.

همزمان با افزایش طرفداران خرید به شیوه اینترنتی، تعداد سودجویانی که از اعتماد کاربران سواستفاده می­کنند نیز زیاد شده است که متاسفانه کاهش میزان اعتماد افراد به خرید اینترنتی را به دنبال داشته است. به پیروی از مهم­ترین هدف سامانه خرید عمده قطعات خودرو فرانید که همانا یاری رساندن به خریداران محترم و تسهیل فرایند خرید است، کلیه خدمات و فعالیت­های این سامانه زیر نظر مراجع قانونی قرار دارد و نماد اعتماد الکترونیک و سایر گواهی­های دریافت شده به منظور افزایش احساس امنیت و آرامش کاربران در هنگام خرید اینترنتی در سامانه قرار داده شده است.

 

تمرکز بر مهم­ترین دغدغه کاربران

همواره مهم­ترین بخش هر خرید، قیمت کالای مورد نظربوده است. از مهم­ترین اهداف سامانه خرید عمده قطعات خودور فرانید، برقرای رابطه مستقیم میان فروشندگان قطعات خودرو در شهرستان­ها و بزرگترین واردکنندگان و فروشندگان دسته اول قطعات خودرو است که منجر به حذف واسطه­ها و کاهش هزینه­ها می­شود. در نتیجه فروشندگان محترم می­توانند ضمن تهیه قطعات با قیمت پایین­تر، به قطعات با کیفیت­تر نیز دسترسی داشته باشند. بنابراین سامانه فرانید موفق شده است با طراحی سیستمی هوشمند، نازل­ترین قیمت­ها را به کاربران خود، اعم از مصرف کنندگان عادی و فروشندگانی که تمایل به خرید به صورت عمده دارند، ارائه دهد. 

کاربرد و نحوه عملکرد استپر موتور

در موتورهایی که با سیستم سوخت رسانی تزریقی یا انژکتوری کار می کنند از قطعه ای استفاده می شود که در شرایط متفاوت رانندگی که فشاری بر روی پدال گاز نیست، دریچه گاز را در موقعیت مناسبی قرار دهد تا با باز ماندن این دریچه، جریان هوا به درون منیفولد هوا ادامه داشته باشد و مانع از خاموش شدن موتور شود. این قطعه در مدل های مختلف موجود است که یک مدل از آن «استپر موتور» است.

استپر موتور طبق دستور ECU عمل می کند و در شرایطی که بر پدال گاز خودرو نیرویی اعمال نمی شود، هوا را وارد موتور کرده و موجب می شود موتور خاموش نشود.

ECU با تجزیه و تحلیل داده هایی نظیر دمای مایع خنک کننده موتور، دمای هوای واردشده به موتور (از طریق MAP Sensor) و فشار محیط (در برخی خودروها)، میزان هوای مورد نیاز برای موتور را، در حالتی که پدال گاز فشرده نیست، می سنجد و با توجه به آن به استپر موتور دستور می دهد که چه مقدار هوا عبور کند تا موتور درست کار کند.

این قطعه یک بخش شمع مانند دارد که مسیر کوتاهی را، که حدود ۸ میلی متر است، به صورت رفت و برگشتی طی می کند. در پشت این بخش شمع مانند فنری قرار دارد که در زمان خاموشی موتور و یا زمانی که دستوری به استپر داده نمی شود آن را در حالت کاملاً باز نگه می دارد. برای کنترل بخش شمع مانند از موتور الکتریکی کوچکی استفاده می شود که با کشیدن بخش شمع مانند فنر پشت آن را جمع می کند.

بنابراین برای باز کردن مسیر عبوری هوا نیازی به فعال شدن موتور الکتریکی نیست و نیروی پتانسیل ذخیره شده در فنر این کار را انجام می دهد و تا حدی که تعیین شده است پیش می رود، تا جایی که موتور الکتریکی از باز شدن بیش تر آن جلوگیری کند. به همین علت است که در صورت خرابی موتور الکتریکی استپر، خودرو در حالت آیدل (Idle) دور موتور بیش تری نسبت به حالت عادی دارد (فنر به کار برده شده مسیر را در بیش ترین حالت ممکن باز نگه می دارد).

این موتور از تعدادی دنده تشکیل شده است که بنابر نوع استپر این تعداد متفاوت است (از حدود ۱۰۰ دنده تا حدود ۴۰۰ دنده). علت نام گذاری این قطعه نیز به خاطر همین دنده هاست که موجب می شود عمل تنظیم جریان ورودی پله پله (Step-Step) انجام شود تا با دقت بیش تری صورت گیرد.

 

مهم ترین علت استفاده از استپر موتور این است که با توجه به شرایط مختلف موتور، که به هوای کم تر یا بیش تری نیاز دارد، ورودی هوا به همان نسبت توسط استپر تغییر می کند. برای مثال هنگامی که خودرو در حرکت نیست، ممکن است راننده کولر را روشن کند یا فرمان خودرو را بچرخاند (برای خودرو هایی که فرمان هیدرولیک دارند). در این شرایط موتور به هوای بیش تری نیاز دارد تا نیروی لازم برای کمپرسور کولر یا پمپ هیدرولیک را تأمین کند.

این قطعه هنگامی که خودرو در حال حرکت است هم به کمک می آید، اما این بار در زمان تعویض دنده. هنگامی که عمل تعویض دنده صورت می گیرد، به مدت بسیار کمی فشار از پدال ترمز برداشته می شود. در این زمان استپر موجب می شود جریان هوا به درون موتور ادامه یابد و از خاموش شدن آن جلوگیری کند.

خرابی استپر موتور ممکن است باعث خاموش شدن موتور هنگام تعویض دنده در سرعت های بالا شود. در صورت بروز این اتفاق بوستر ترمز از کار می افتد و سفت شدن پدال ترمز را به همراه دارد که بسیار خطر آفرین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توان به مقاله های تعویض قطعات زیر مجموعه دریچه گاز و بررسی و عملکرد کمپرسور کولر خودرو مراجعه نمود.

همچنین در صورت نیاز به خرید، می توانید به صفحه خرید استپر خودرو های متفاوت نگاهی بیاندازید.