مجله خبری فرامگ
مجله خبری فرامگ

مجله خبری فرامگ

نکات مهم مالیات نقل و انتقال خودرو

مالیات همیشه یکی از راه‌های درآمدزایی دولت‌هاست. هر چند که در طول دهه‌های گذشته و به دلیل اقتصاد تک‌ محصولی ایران، بیشترین درآمد دولت مربوط به فروش نفت بوده اما همیشه دولت‌ها به این مساله تاکید کرده‌اند که احیای درآمدهای مالیاتی و توجه به آن می‌تواند بخش مهمی از کسری بودجه آنها را تامین کند. در عین حال همیشه یک فرار مالیاتی بزرگ وجود داشته که هیچ دولتی قادر به کنترل آن نبوده است.

بخشی از این مالیات، مربوط به کالاهایی است که خرید و فروش می‌شود. سیاستگذاران به طور معمول کلیه کالاهای قابل معامله را مشمول مالیات می‌کنند؛ از ملک تا خودرو. اگر گشتی در اخبار بزنیم، خواهیم دید که برخی از خریداران و فروشنده‌های بازار خودرو نسبت به مالیات قطعی کردن سند که در دفترخانه اخذ می‌شود، شکایت دارند. اما این مالیات نقل و انتقال خودرو چیست و چگونه اعمال می‌شود؟

به طور معمول بعد از نهایی شدن معاملات خودرو و انجام تعویض پلاک، دو طرف باید در محضر حضور پیدا کرده و سند قطعی خودرو را قطعی کنند. در این مرحله، هزینه‌ای از دو طرف دریافت می‌شود که همان هزینه ثبت معامله است. بخش مهمی از این هزینه مربوط به مالیات نقل و انتقال خودروست. یعنی این نوع مالیات در مرحله آخر و در زمان قطعی شدن سند باید پرداخت شود.

نحوه محاسبه مالیات در معامله خودرو

اما شیوه محاسبه این نوع از مالیات به چه صورت است؟ نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد چرا که بسته به مدل خودرو، رقم این مالیات متفاوت است. گفته می‌شود که حدود ۶۰ درصد هزینه‌ای که در مرحله نهایی شدن سند در محضر دریافت می‌شود مربوط به مالیات نقل و انتقال خودروست، ۲۰ تا ۳۰ درصد حق ثبت و بقیه این رقم حق دفترخانه است. یعنی به عنوان مثال، خودرویی که برای نقل و انتقال سند خود حدود ۱۰میلیون تومان هزینه دفترخانه می‌پردازد، حدود ۶ میلیون از آن را به مالیات نقل و انتقال خودرو اختصاص داده است.

مالیات به کجا واریز می شود

برای برخی جای سوال است که مالیات پرداخت شده برای نقل و انتقال خودرو به کجا واریز می‌شود. در واقع مالیات که بخشی از مبلغ پرداخت شده در محضر است، به صورت مستقیم به حساب دارایی واریز می‌شود. اگر معامله خودرویی با وکالت فروش در حال انجام باشد، این رقم در زمان فروش اخذ می‌شود.

در واقع کل مالیات اخذ شده در کشور، چه مربوط به ارث و چه مربوط به ارزش افزوده یا معاملات باشد، به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت موظف است آن را در جهت بهسازی زیرساخت‌ها و امور مربوط به مردم هزینه کند.

امکان حذف مالیات وجود دارد؟

در ماه‌های گذشته برخی صحبت‌ها در خصوص پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان سند قطعی مطرح شده و حتی یک بار یک حکم بدوی دادگاه در شبکه‌های مجازی پخش شد که نشان از پذیرش برگ سبز در حکم سند خودرو داشت. با این حال و با وجود رفت و آمدهای بسیاری که لایحه‌های مربوط به حذف الزام ثبت سند در دفترخانه بین قوای مختلف داشته، هنوز این مساله نهایی نشده و کلیه خودروها موظف به ثبت سند خود در محضر هستند.

نکته مهم اینجاست که حتی اگر چنین طرحی به تصویب برسد، باز هم باید این مالیات اعمال شود چرا که طبق قانون جزء مالیاتی است که باید در صورت معامله اخذ شود. یعنی حتی در صورت حذف پروسه ثبت سند در محضر، باز هم سازمان دیگری برای این کار ورود خواهد کرد تا این مالیات دریافت شود.

مالیات نقل و انتقال کدام خودروها بیشتر است؟

مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای مختلف، متفاوت است. اما آنطور که گفته می‌شود، خودروهای صفر مالیات بیشتری دارند و هر چقدر که از سال تولید آنها گذشته باشد، رقم کمتری برای مالیات نقل و انتقال می‌پردازند. در واقع در سال اول تحویل خودرو و در صورت خروج از رهن شرکت خودروساز، اگر مالک تصمیم به معامله خودرو بگیرد، باید مالیات بیشتری بپردازد. به همین خاطر هم هزینه محضر برای خودروهای صفر بالاتر است چرا که مالیات نقل و انتقال آنها هم بیشتر می‌شود. یعنی مالیات ماشینی که تولید ۱۴۰۰ است خیلی بیشتر خواهد بود.

جدای از تصمیمی که ممکن است در آینده برای پذیرش برگ سبز خودرو به عنوان سند مطرح شود، کارشناسان این نکته را مطرح می‌کنند که حتی اگر هزینه محضر برایتان بالا یا غیرمنطقی بود، باز هم نسبت به پرداخت آن و تسویه مالیات اقدام کنید. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که این رقم به هر حال باید توسط افراد پرداخت شود و اگر فردی نخواهد سند قطعی محضر را دریافت کند، این احتمال وجود دارد که در زمان خروج از کشور با ممانعت روبرو شود چرا که رقمی به عنوان بدهی مالیاتی برای فرد لحاظ شده است.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های افزایش تقاضا برای خودروهای کارکرده در بازار و نگاهی به کم خرج ترین خودروهای ایرانی در بازار مراجعه نمود.

آشنایی با ۱۰ مشکل متداول ترمزگیری در خودرو

سیستم ترمز را می توان یکی از مهم ترین آپشن های ایمنی در هر خودرو دانست و برای سالم نگه داشتن این آپشن نیاز است که حتما از آن خوب نگهداری و به موقع سرویس دهی شود. طول عمر تمامی قطعات متحرک و غیر متحرک سیستم ترمز محدود است بنابراین، برای مراقبت از سرنشینان و همچنین کنترل خودرو در جاده‌ها، لازم است که آن‌ها به طور مرتب تعمیر یا نوسازی شوند.

یکی از مواردی که خیلی از مالکان خودرو به آن توجه نمی کنند تکرار ترمزگیری های فراوان و در بعضی موارد بی مورد در حین رانندگی می باشد که هم می تواند حادثه آفرین باشد و هم صدمه به خودرو وارد کند.

خوشبختانه، وسایل نقلیه امروزی به وضوح نشان می‌دهند که چه زمانی سرویس ترمز خودرو لازم است. ترمز‌های خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای ایمنی در وسیله نقلیه هستند بنابراین، در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده که در این گزارش به آن اشاره شده است، حتما اقدام به رفع آن کنید. در صورت عدم توجه به این نشانه‌ها، ایمنی رانندگی کمتر می شوند و ممکن است آسیب‌های بسیار جدی ببینید.

چراغ هشدار روی داشبورد 

چراغ‌های روی داشبورد لزوماً فقط در مورد وضعیت یا بی نظمی موتور نیستند، بلکه در مورد لوازم الکترونیکی خودرو و همه چیز‌هایی که به واحد کنترل الکترونیکی متصل هستند نیز مربوط می شود؛ بنابراین، اگر دفعه بعدی که اتومبیل خود را روشن می‌کنید چراغ‌های تابلوی روشنایی روشن شوند، باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

صدای جیر جیر فلزی هنگام حرکت 

در صورتی که ترمز‌ را فشار می دهید و صدای جیر جیر می شنوید احتمالاً لنت ترمزتان دچار سایش شده است. آن ها از فولاد ساخته شده اند بنابراین هنگام اتصال با روتور بدون استفاده از ترمز، این صدا را ایجاد می‌کنند. این به معنای فرسوده بودن لنت‌های ترمز شما است و باید قبل از آسیب دیدن روتور تعویض شود، این بیشترین مشکل ترمزگیری است.

صدای سنگ زنی هنگام استفاده از ترمز

 صدای سنگ زنی که در پدال نیز احساس می‌کنید می‌تواند به معنای موارد مختلفی باشد. به راحتی می‌توان صدای سنگ ریزه را که در واحد کولیس وجود دارد برطرف کرد. گاهی ممکن است بیش از حد مسافت طولانی را بدون سرویس ترمز رفته باشید که در این صورت لنت‌های ترمز ممکن است فرسوده شوند و شما در حال شنیدن فلز روی فلز هستید که می‌تواند شیار‌هایی در روتور ترمز ایجاد کند که بسیار مضر است. همچنین سنگ زنی می‌تواند شاخص کمبود روغن در خودرو‌های دارای ترمز درام عقب باشد.

لرزش هنگام ترمز گرفتن 

لرزش در فرمان یا لرزش هنگام ترمزگیری ممکن است اثرات بعدی یک روتور دو طرفه باشد. وقتی پدال ترمز را می گیرید، لنت‌های ترمز به روتور‌ها متصل می شوند که باعث می شود سرعت خودرو کم شود. به دلیل سایش ناشی از گرما، پیستون می‌تواند نازک شود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، ممکن است لنت‌ها را به حالت کامل خاموش جمع نکند. هر زمان لاستیک از بین می‌رود، بسیار مهم است که اتصال دهنده‌ها به طور منظم، یکنواخت و با آرامش کامل سازماندهی شوند. این کار باید به صورت ستاره‌ای و با وزن مناسب انجام شود.

مایع نشتی قابل مشاهده

اگر پدال ترمز نرم شده است، به دنبال یک تکنسین باشید چرا که ممکن است مایعات از سیلندر اصلی یا جایی دیگر در چارچوب ترمز نشت کند. سیلندر اصلی واحدی است که نیرو را برای ترمز‌ها ایجاد می‌کند، این مخزن مانند مخزن روغن برف پاک کن حاوی روغن ترمز است. وقتی ترمز می‌گیرید، این مایعات از طریق لوله کشی نازک رانده می‌شود و باعث ایجاد وزن هیدرولیکی می‌شود. در صورت نشت مایعات از این چارچوب، ممکن است ظرفیت کافی برای فشار دادن لنت‌های ترمز وجود نداشته باشد.

کشیده شدن ماشین هنگام ترمز گرفتن  

این مورد می‌تواند در اثر خراب شدن شلنگ ترمز یا مشکل در صدای کولیس باشد.

هنگام استفاده از ترمز بوی سوختگی می‌دهد

بوی تند و شیمیایی پس از ترمز سخت در جاده‌های شیب دار، نشانگر ترمز بیش از حد گرم یا کولیس است. بلافاصله در مکانی امن کنار بکشید، ترمز دستی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید کاملاً آزاد شده است و اجازه دهید ترمز خنک شود. اگر این کار را نکنید، ممکن است مایعات ترمز را گرم کند و جوش بیاید، که می‌تواند باعث خرابی ترمز شود.

توقف مکرر هنگام ترمزگیری ناگهانی

به احتمال زیاد وسیله نقلیه شما با ترمز شدید تکان می‌خورد یا می‌لرزد که احتمالاً اصلاً مسئله ترمز نیست. در صورتیکه در حین عمل ترمزگیری، چرخ‌ها دچار لغزش شوند علاوه بر افزایش مسافت ترمزگیری، کنترل و هدایت خودرو نیز به مخاطره می‌افتد. در چنین حالتی لزوم بکارگیری ترمز ضد قفل (ABS) مشخص می‌شود.

این سیستم با جلوگیری از قفل شدن کامل چرخ‌ها به راننده امکان می‌دهد تا هنگام ترمزگیری ناگهانی و شدید بتواند وسیله نقلیه خود را هدایت کند این سیستم در هنگام ترمزگیری نقش بسزایی در افزایش ایمنی دارد چرا که در مواقع لازم فشار ترمزگیری را به صورت الکترونیکی کنترل و تنظیم کرده و خود را با تغییرات سطح جاده تطبیق می‌دهد.

منبع: همراه مکانیک

خرابی کامل یا جزئی ترمز 

این سناریویی برای خرابی کامل یا جزئی سیستم ترمز است، بدیهی است که در این حالت، خودرویی که روی آن ترمز گرفته می‌شود، از کند شدن سرعت خودداری می‌کند. پدال ترمز در این حالت حتی ممکن است کاملاً گیر کرده باشد. در این شرایط، وسیله نقلیه نباید به هر قیمتی رانده شود.

ترمز‌ها صدای کم فشار ایجاد می‌کنند 

نشانگر سایش ترمز یک برگه فلزی است که در لنت ترمز قرار دارد. نقش آن مشخص کردن وضعیت لنت‌های ترمز است. اگر هنگام ترمز گرفتن صدای زیاد از لاستیک خودرو می شنوید احتمالا دلیل آن این است که نشانگر پوشیدگی لنت ترمز در حال مالش در مقابل روتور است تا به شما هشدار جدی دهد. شما باید برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت لنت ترمز خود را تعویض کنید و به دنبال یک چراغ داشبورد قرمز باشید که ممکن است روشن شود.

قطعات ترمز در مسافت طولانی فرسوده می‌شوند بنابراین، همیشه ترجیح داده می‌شود که از سلامت وسیله نقلیه خود آگاهی داشته باشید، در صورت نمایش هر یک از این نشانه‌ها، از بهترین مکانیک‌ها برای بررسی وسیله نقلیه خود در برابر هرگونه مشکل ترمز که ممکن است در خودرو شما وجود داشته باشد، برخوردار شوید.

برای اطلاعات بیشتر از تعمیر و نگهداری خودرو می توانید به مقاله های راه های پیشگیری از خالی شدن باتری خودرو و مهمترین علت استارت نخوردن اتومبیل مراجعه نمایید.

چگونه می توان تخفیف بیمه شخص ثالث را منتقل کرد؟

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مخصوصا برای کسانی‌ که قوانین را رعایت کرده‌ و در صورت بروز تصادفی که مقصر بوده‌اند پرداخت هزینه خسارت را شخصا بر عهده گرفته‌اند، در زمان فروش خودروی قدیمی و خرید اتومبیل جدید بسیار اهمیت دارد.

با تغییر قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث و ثبت تخفیفات این بیمه به نام فرد به جای خودرو مشکلات و پرسش های فراوانی را برای مالکان خودرو به وجود آورده است و باعث شده است که بسیاری از مالکان برای خرید بیمه شخص ثالث جدید مجبور به پرداخت کل حق بیمه بدون داشتن هیچ تخفیفی بشوند و نارضایتی بسیاری را به همراه داشته است.

بنابر اعلام بیمه بازار، با توجه به تغییرات قانون در خصوص بیمه، نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به افراد یا خودروی جدید، یکی از چالش‌های مهم مالکان خودرو است. در ادامه قصد داریم تا به این سوال شما به‌ صورت کامل پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث 

قبل از بررسی شرایط انتقال بیمه شخص ثالث، لازم است تا درخصوص قانون مربوط به این مبحث بیشتر بدانیم. شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ قانونی با عنوان “اصلاح قانون بیمه شخص ثالث” را تصویب کرد. قانون اولیه بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسیده بود.

قانون مذکور بر راننده محور بودن بیمه شخص ثالث تاکید دارد. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، تخفیفات این بیمه‌ مربوط به راننده بوده و در صورت فروش خودرو، قابلیت انتقال به خودروی جدید را دارد. علاوه بر انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید، بیمه گذار قادر به انتقال تخفیفات بیمه نامه به یکی از بستگان درجه اول خود است.

با انتقال بیمه شخص ثالث، مالکان می‌توانند تخفیف‌های‌ خود را به اتومبیل جدید خود منتقل کنند. از این رو هنگام تمدید بیمه شخص ثالث، در مقایسه با شرایط بدون تخفیف، فرد هزینه بسیار کمتری را پرداخته و از سال دوم به بعد، هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه آنها افزوده می‌شود.

بنابر آنچه در سایت بیمه بازار عنوان شده است: بیمه شخص ثالث کسی که تصادف نکرده یا اگر هم حادثه‌ای برایش پیش آمده از بیمه خسارت نگرفته، در سال چهاردهم ۷۰ درصد تخفیف دارد.

کاهش تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث نیز برای دریافت خسارت‌های مالی با تکرار یک‌بار، دوبار، سه‌بار و بیشتر به‌ ترتیب برابر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصد و برای خسارات جانی با تکرار یک‌بار، دوبار، سه‌بار و بیشتر به‌ ترتیب برابر ۳۰، ۷۰ و ۱۰۰ درصد خواهد بود.

در سال ۱۳۹۹، انتقال سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث فقط در صورت کاربری یکسان دو خودرو قابل انتقال بود. اما با تغییر این قانون در سال ۱۴۰۰، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر است.

“پس باید به صراحت اعلام کنیم امکان انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو دیگر در صورتی‌ که او شخصی از میان همسر، پدر، مادر و فرزندانِ فروشنده نباشد، وجود ندارد. البته در صورت فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده نیز ۳ شرط زیر برقرار هستند.” سه شرط لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث عبارتند از:

هر دو خودرو موردنظر می‌بایست کاربری یکسانی داشته باشند. به‌ عنوان مثال انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث کامیون به سواری امکان‌پذیر نیست.

انتقال قطعی سند مالکیت صورت گرفته و معامله در قالب وکالت‌نامه (کاری، بلاعزل، تعویض پلاک و …) و قول‌نامه انجام نشده باشد.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث طی فرآیندهای قانونی صدور سند قطعی جدید انجام شود.

طبق قانون جدید در سال ۱۴۰۰، اگر فردی تخفیف بیمه خود را به شخصی خارج از دایره افراد گفته شده در بالا انتقال دهد مجرم شناخته خواهد شد.

نکات ضروری برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

۱. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث می‌بایست به‌ طور کامل انجام شود. امکان انتقال بخشی از بیمه امکان‌پذیر نیست.

۲. در صورت فرارسیدن زمان تمدید بیمه شخص ثالث خودرو، می‌توان تخفیف را به خودروی جدید انتقال داد.

۳. نمی‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به فرزندانی که هنوز به سن هجده سال تمام نرسیده‌اند، انتقال داد.

۴. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، پس از سررسید انقضای بیمه ثالث صادر شده از سوی کارخانه (معمولا یک‌سال)، امکان‌پذیر است.

۵. تخفیف‌ بیمه شخص ثالث منتقل شده به خودروی جدید، قابلیت جمع شدن با تخفیف‌های موجود در بیمه‌نامه خودروی مقصد را ندارد.

۶. تنها در صورت انتقال سند قطعی، انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر است؛ و خودروهایی که به‌ صورت قولنامه‌ای یا وکالتی، به فروش رسیده‌اند، امکان انتقال تخفیف بیمه‌ وجود ندارد.

۷. فروشنده و مالک خودرو از لحاظ زمانی، محدودیتی برای انتقال تخفیف‌ها ندارد.

۸. پس از فوت مالک خودرو، ورثه یا نماینده قانونی وراث می‌تواند اقدامات لازم را جهت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث انجام دهد.

۹. در صورتی که خودروی خود را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید را ندارید، با دریافت گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث، می توانید تا زمان خرید خودروی دیگر تخفیف بیمه خود را محفوظ نگه دارید.

به نقل از بیمه بازار برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بهتر است:

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مخصوصا اگر مدت طولانی است که تجمیع شده است، امکانی است که هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم با فروش خودرو آن‌ را از دست بدهید.

همچنین با توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌های قانونی توصیه می‌شود پیش از فروش خودرو و انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، حتما از مشاوره‌های شرکت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند و برخوردار از سایت‌های ثبت‌ شده هستند، بهره بگیرید.

در پایان اگر احساس می‌کنید موضوعی در سابقه بیمه‌ای خودروی شما وجود دارد که می‌تواند مانع از انتقال آن براساس قوانین جدید شود، حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره افراد آگاه کمک بگیرید تا امکان تخفیفی که برای شما فراهم شده از میان نرود. در خاتمه فراموش نکنید انواع بیمه را می‌توانید در سایت بیمه بازار بصورت آنلاین خریداری کنید.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های نرخ عوارض شهرداری خودرو در سال ۱۴۰۰ و مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ مراجعه نمود.